afb. Onbekend
De fluitspeler die afkomstig is van de vierde luchtboog aan de noord zijde is zo verweerd dat hij nauwelijks meer herkenbaar is (N-IV.5). Toch zal het bij het afnemen gedurende de negentiende-eeuwse restauratie een van de best bewaarde beelden zijn geweest, want het werd later ter decoratie ingemetseld op het Vughtse raadhuis.125 De goede bewaartoestand blijkt ook uit de tekening van Hezenmans, die een geheel intacte figuur weergeeft. De man heeft lang krullend haar en draagt een muts. Verder draagt hij een kort jak met een randversiering, een gordel en een ingesneden pofbroek of kniebroek. Aan de rand hiervan hangen sierlijke tressen, zoals bij andere muzikanten ook te zien is. Aan de schouders hangt met een lint de hoed op de rug; het lint doorsnijdt de rand van de hoed. Hezenmans tekent de muzikant met korte pofbroek, gepofte mouwen, een muts, de hoed op de rug en een zeer lange, breed uitlopende dwarsfluit aan de mond. De door Hezenmans getekende vorm van het instrument lijkt meer op die van een schalmei of bombarde, maar door de houding van de muzikant, zowel op de tekening als van het sterk verweerde originele beeld, kan niet anders geconcludeerd worden dan dat een dwarsfluit was uitgebeeld. Hoewel het geen veelvoorkomend instrument was, komen dwarsfluiten wel voor op middeleeuwse illustraties en schilderingen, maar lang niet zoveel als rechte fluiten, pijpen, bombarden en schalmeien. | 384 |
Noten | |
125. | In 2004 werd het beeld in het kader van de restauratie van het raadhuis geschonken aan Museum de bouwloods. Het heeft geen inventarisnummer gekregen. |
Ronald Glaudemans, De Sint-Jan te 's-Hertogenbosch : Bouwgeschiedenis en bouwsculptuur 1250-1550 (2017) 383, 384